terug naar team

Maak kennis met André Beijeman

andrebeijeman-portret

Oude rot in het vak

Andre Beijeman is onderdeel van de geschiedenis van Lok Techniek. Al 40 jaar lang laat hij zien wat het betekent om monteur te zijn bij Lok. André kent de fijne kneepjes van het vak, maar is ook niet te beroerd om nieuwe zaken te leren van de jongere generaties.

Hi André, je bent lastig te bereiken. Wat ben je aan het doen?

We zijn aan het werk in een grote kelder in Driebruggen. We maken een warmtepompinstallatie, maar het bereik hier is slecht. Nu kan ik je wel goed verstaan, want ik sta in de schaftkeet. We zijn net klaar met eten. Mijn maatje gaat weer aan de slag, dus ik kan wel even wat vragen beantwoorden.

Ben je zelf ook begonnen als maatje?

Ja, als je net aan de slag gaat als monteur dan moet je eerst meelopen met ervaren monteurs om het vak te leren. Ik ben precies 40 jaar geleden hier begonnen, in 1980. Mijn eerste klus was het vernieuwen van zinken dakgoten. Mooi werk, maar dakwerk doen we tegenwoordig niet meer. Dat is een specialisatie geworden en voor ons een te groot risico om erbij te blijven doen.

Waarom ben je bij Lok aan de slag gegaan?

Ik had op school voor installatietechniek gekozen. Ik moet eerlijk zeggen: ik had ook automonteur kunnen worden. Op dat moment wist ik het niet zo goed. Wat meespeelde was dat een maat van mij dezelfde opleiding deed en hij werkte toen al bij Lok. Ik zat bij zijn broer in de klas en die vertelde allemaal positieve verhalen over Lok, dus daar wilde ik ook wel werken.

Werkt die maat ook nog steeds bij Lok?

Ja, ook al 40 jaar. Op die school vroegen ze op een gegeven moment wie er al bij een installatiebedrijf werkte. Iedereen bleek al te werken, behalve ik. Dus toen heb ik ook maar gezegd dat ik bij Lok aan de slag ging. Alleen Lok wist dat nog niet op dat moment.

Je bent hier geen elektromonteur of cv-installateur, maar een Lok Installateur. Iedereen helpt elkaar en kan goed met elkaar overweg. Dat komt de sfeer echt ten goede.
Je had ook automonteur had kunnen worden. Ben je achteraf blij met je keuze?

Absoluut. Als monteur heb je een prachtig vak. Er zit zoveel variatie in het werk. Ik heb alles gedaan en geleerd: gas, elektra, sanitair, noem het maar op. Als ik automonteur was geworden, dan had ik de afwisseling in het werk wel gemist denk ik.

Je bent nu leidinggevend monteur. Heb je altijd buiten gewerkt?

Nee, ik heb ongeveer 10 jaar binnen gewerkt als werkvoorbereider en planner. Ik kreeg een aanbod van een andere installateur om daar als werkvoorbereider aan de slag te gaan, maar Lok wilde mij niet kwijt. Toen hebben ze mij een vergelijkbare functie aangeboden en zo kwam ik binnen te zitten.

Na 10 jaar begon het toch weer te kriebelen om naar buiten te gaan?

Nou, niet helemaal. Tijdens de economische crisis van 2008 had Lok het ook zwaar te verduren. Het werk binnen op kantoor werd daardoor ook steeds minder. Toen heb ik aangeboden om weer naar buiten te gaan.

En dat bevalt goed?

Ja, buiten is het toch meteen weer ouwe-jongens-krentenbrood. De onderlinge sfeer is heel goed en dat is ook wel een verschil met 40 jaar geleden. Toen werkten de verschillende monteurs en afdelingen nog niet zo goed samen en dat merkte je aan de sfeer. Nu ben je geen elektromonteur of cv-installateur meer, maar een Lok Installateur. Iedereen helpt elkaar en kan goed met elkaar overweg. Dat komt de sfeer echt ten goede.

De loopbaan van André

1

Hulpmonteur

2

Monteur

3

Werkvoorbereider

4

Leidinggevend monteur

5

?